Skab en bedre konvertering ved hjælp af disse tips

  • #Webbureau
  • #Online markedsføring
  • #Konvertingsoptimering
  • #Søgemaskineoptimering
  • #Digital strategi
  • #Digital konsulent

Ofte er der ingen formular til en præcis forbedring af ens konverting. En del virksomheder har den opfattelse af at en ny hjemmeside eller annoncering som eksempelvis via Google Adwords, Facebook Ads til Linkedin Ads giver flere konverteringer. Ved at annoncere opnåes mere trafik til ens hjemmeside. Trafikken som kommer er mere segmenteret udefra betalt annoncering, så konvertingsraten kan være potientielt høj. I sidste ende handler det om hvordan man får kommunikeret til jeres kunder via de rette værktøjer. Dette har vi nogle tips til som du kan prøve af og se om de virker i dit setup.

Hvad er en konvertering?

En konvertering kan bestå af mange forskellige scenarier. Det kan være at man ønsker tilmeldninger til ens nyhedsbrev, at man foretager et køb, udfylder en kontaktformular. Disse konverteringer kaldes makrokonvertering. Det andet scenarie er mikrokonverteringer hvor man eksempelvis ønsker at brugerne kommentar ens artikel, klikker på bestemte knapper, ser bestemte videoer eller downloader specifikke filer.

10 effektive tips til konverteringsoptimering

1. Sat fokus på den primære CTA

Det kan for brugerne være forvirrende hvor fokus skal være når brugerne besøger en hjemmeside hvis den indeholder alt for mange links og CTA´er. Det er vigtigt at indholdet er bygget op så fokus ligger på den eller de primære CTA knapper, hvor man ønsker sine konverteringer skal ligge. Så første råd vil være at kigge dine sider igennem og byg dit indhold op med fokus på primære CTA knapper og uden alt for mange.

2. Skab få kliks til konvertingen

Skal brugerne igennem mange kliks for at nå til det de søger kan konverteringen være svær at opnå. Derfor er det vigtigt at tænke så få kliks ind som overhovedet muligt. Et eksempel på dette kunne være ved Ecommerce. Når kunden har lagt et i kurven, bør kunden tilbydes muligheden for at springe direkte til kassen i stedet for at først blive redirected til kurven.

3. Hastighedsoptimering

Jo længere tid din hjemmeside eller webshop tager om at loade jo større sandsynlighed er der for at kunderne hopper over til konkurrenterne i stedet. Det er alfa-omega at ens side loader hurtigt og gerne under 2 sekunder. Dette kræver en del hastighedsoptimering. Det som du kan gøre hvis du har en WordPress hjemmeside er at kigge på WP Rocket som hjælper med komprimering og samling af javascript og css filer samtidig med at optimere cache så siden loads hurtigere.

4. Kør split tests på dine landingpages

Hvis muligt vil det være en god idé at køre spilt tests. Disse kaldes også A/B tests. Årsagen til at køre spilt tests er netop for at se hvilke UX/UI tiltag samt indhold som konverter bedst, for dernæst løbende at forbedre. Hvis du har WordPress med DIVI har du muligheden for dette ellers vil det kræve at du eksempelvis prøver at lave to landingpages og løbende tracker deres data, som leder videre til tip 5.

5. On-site user tracking

For at køre spilt tests er det nødvendigt at kunne track denne data der kommer ved trafikken og hvordan brugerne benytter siderne. Dette kan gøres ved mange forskellige metoder og værktøj. Vi køre selv med Google Analytics, Google Search Console men ikke mindst Hotjar. Hotjar kan benyttes på mange forskellige måder. En af dem er video tracking af ens trafik. Her vil du få muligheden for at se på video hvordan dine kunder benytter din hjemmeside og herefter optimere og finde fejl på siden. Hojtar kan også bruges til at få respons på ens hjemmeside, se tip 6.

6. Benyt popups til at forslå indhold til brugeren

Hotjar kan give dig mulighed for at spørge brugerne ind til forbedringer af din hjemmeside via diverse formular setups. Udover dette kan popups med forslag til indhold til dine kunder også være meget relevant. Eksempelvis hvis du har skrevet en artikel så kan du koble den op med diverse tilbud på dine services / produkter i tankt med at kunderne scroller ned på siden. Til dette kan du kigge på Sleeknote eller Mailchimp.

7. Anvend social proof

For at få kunder/brugere til at ville købe produkter eller ydelser af dig så har de behov for at føle sig trygge. Dette kan du opnå med Social Proof. Social Proof kan benyttes ved at du viser udtalelser fra kunder omkring dig eller dine produkter, omtaler fra diverse medier eller anerkendelse fra diverse priser. Et eksempel på Social Proof kan være at du få integeret Trustpilot på din hjemmeside.

8. Udnyt din faglighed som ekspert

Husk at du højst sandsynlig er ekspert på dit område. Det har du behov for at få fortalt kunderne så de føler at den faglige ekspertise er troværdig baseret på eksempelvis uddannelse, priser, omtale, artikler. Eksempel på dette angivelse af antal års erfaring eller henvisning til CV – Linkedin.

9. Sammenligning dine produkter for kunderne

Ligesom Apple har gjort det i mange år er det altid en god service og skraber større konverteringer når kunderne kan samligne produkter mod hinanden for dernæst at vælge netop det produkt som appellere mest til kunden. Eksempel på dette kunne være hvis du havde nogle ydelser du solgte, hvor du havde dem i eksempelvis en light, normal og stor udgave, hvor brugeren kunne se hvad forskellen var på de 3 produkter. Hvis du kigger på WPEngine.com som er hosting til WordPress kan man se under deres priser hvordan de forskellige pakker er opsat ved siden af hinanden så brugeren hurtigt kan danne sig et overblik og vælge den pakke som passer bedst. Vi benytter det også på vores hjemmeside, hvor du under vores WordPress serviceaftaler kan se vi har lavet 3 forskellige muligheder.

10. Chatfunktion som god kundeservice

Sidst men ikke mindst kan en “hurtig” vej til konvertering være at anvende en chat tjeneste. Der findes mange forskellige på markedet. Vi benytter Drift.com som fungerer super godt og hurtigt. Et andet chat eksempel er integration af Facebooks Messenger som også er troværdigt i forhold til brand awareness.

Få success med dine konverteringer – Implementere de rette digitale strategier til din forretningsmodel – så vil din konvertingsrate stige med “garanti”.

Nu hvor du er i gang vil vi anbefale dig at tage et kig på vores afsnit omkring marketing og SEO.

Online markedsføring

Ivan Sampedro Staub

+45 29 90 25 43 eller ivan@sampedro.dk

Vi håber at du blev inspireret i denne artikel og givet dit lysten til at prøve disse ideer af

Vi tror bestemt at hvis du implementere blot nogle af disse tips vil du kunne opnå en højere konvertingsrate. Vi er også klar til at hjælpe eller rådgive dig hvis du har behov for flere informationer eller ønsker at vi skal implementere nogle af disse forslag af på din hjemmeside.

Kontakt os