Derfor skal du have en kontaktformular til WordPress

Derfor skal du have en kontaktformular til din WordPress hjemmeside

  • #Webbureau
  • #Kontaktformular
  • #Konverting
  • #WordPress
  • #Hjemmesider

Stor set alle vores kunder benytter kontaktformular i en eller flere sammenhæng med deres hjemmesider. Når der kommer nye kunder til hos Sampedro, er et af de områder snakken falder over nemlig konvertinger og leads. Hvordan skaffes de? Dertil kommer  også opfordret til at få en kontaktformular på hjemmesiden og begrundelserne kan du læse i denne artikel.

Fordele ved kontaktformular til WordPress hjemmeside

Vi starter selvfølgelig med de positive fordele ved at få en kontaktformular til hjemmesiden.
Ulemperne kommer vi med senere i artiklen.

Hurtig og nem indhentning af leads

Med en kontaktformular giver du dine besøgende en hurtig måde at sende informationer til jer. Det kunne eksempelvis være booking af tider til frisør, ansøgninger til jobs, bliv ringet op og mange flere. Nogle tænker at man blot opretter en email adresse er nok, fordi så kan de besøgende jo blot klikke på linket og sende en mail. Men det er ikke alle som har et mail program, hvilket gør at der intet sker ved klikket. Derfor skal de besøgende først kopier email adressen og dernæst åbne deres webmail for så at sende beskeden. Det kunne være løst på siden med en kontaktformular i løbet af kort tid.

Skræddersyet kontaktformular

Det er meget forskelligt hvordan man benytter kontaktformular og hvilke data man ønsker indhentet. Derfor er en anden fordel at man med de fleste kontaktformular plugins kan skræddersy formularen så det passer til eksempelvis at vise felter med dato og pris til booking af frisørtid. Vi benytter Gravity Forms, hvor man også kan arbejde med integrationer af 3 parts systemer og webhooks til eksempelvis CRM systemer. Vi kommer ind på hvilke kontaktformular plugins der findes senere.

Kontaktformular og persondata 

Det er vigtigt at man kigger på persondata og GDPR lovene når man har kontaktformularer på ens hjemmeside. De plugins man benytter og den opsætning man har lavet skal være overens med de love og regler der findes. Dog er en af fordelene at de plugins der findes at de har indarbejdet en del funktionalitet til at håndterer dette. Specielt Gravity Forms hvor man kan vælge at dataen slettes efter det er blevet sendt, så dataen ikke ligger i databasen, er blot et aspekt man kan benytte sig af.

Personlig auto-svar og redirect til kontaktformular

Du har mulighed for at personliggøre dine auto-svar og redirects så meget du vil. Du kan eksempelvis have 2-3 forskellige slags formular som hver har deres egne redirects til forskellige “tak for beskeden” sider, samt at du kan lave dine notifikationer “auto-svar” unikke til hver enkel indsendelse.

Ulemperne ved kontaktformular til WordPress hjemmeside

Vi kommer selvfølgelige ikke uden om den ulempe der findes når man vælger at indarbejde kontaktformular til ens hjemmeside. Vi mener faktisk kun at der er en ulempe som er spam, men det skal med i overvejelserne.

Spam fra kontaktformular

En af de ting som kan være belastende ved kontaktformular er uden tvivl spam henvendelser. De er undgåelige, og kommer ofte fra bots der blot skyder data afsted. En måde at forhindre det en smule er ved at benytte en Captcha. Eksempelvis kan der indarbejdes Google Recaptcha. Det er dog på bekostning af lidt brugervenlighed. Man kan også kigge på Akismet som forhindre en del spam fra WordPress.

Fordele ved kontaktformular til WordPress hjemmeside

Vi starter selvfølgelig med de positive fordele ved at få en kontaktformular til hjemmesiden.
Ulemperne kommer vi med senere i artiklen.

Hurtig og nem indhentning af leads

Med en kontaktformular giver du dine besøgende en hurtig måde at sende informationer til jer. Det kunne eksempelvis være booking af tider til frisør, ansøgninger til jobs, bliv ringet op og mange flere. Nogle tænker at man blot opretter en email adresse er nok, fordi så kan de besøgende jo blot klikke på linket og sende en mail. Men det er ikke alle som har et mail program, hvilket gør at der intet sker ved klikket. Derfor skal de besøgende først kopier email adressen og dernæst åbne deres webmail for så at sende beskeden. Det kunne være løst på siden med en kontaktformular i løbet af kort tid.

Skræddersyet kontaktformular

Det er meget forskelligt hvordan man benytter kontaktformular og hvilke data man ønsker indhentet. Derfor er en anden fordel at man med de fleste kontaktformular plugins kan skræddersy formularen så det passer til eksempelvis at vise felter med dato og pris til booking af frisørtid. Vi benytter Gravity Forms, hvor man også kan arbejde med integrationer af 3 parts systemer og webhooks til eksempelvis CRM systemer. Vi kommer ind på hvilke kontaktformular plugins der findes senere.

Kontaktformular og persondata 

Det er vigtigt at man kigger på persondata og GDPR lovene når man har kontaktformularer på ens hjemmeside. De plugins man benytter og den opsætning man har lavet skal være overens med de love og regler der findes. Dog er en af fordelene at de plugins der findes at de har indarbejdet en del funktionalitet til at håndterer dette. Specielt Gravity Forms hvor man kan vælge at dataen slettes efter det er blevet sendt, så dataen ikke ligger i databasen, er blot et aspekt man kan benytte sig af.

Personlig auto-svar og redirect til kontaktformular

Du har mulighed for at personliggøre dine auto-svar og redirects så meget du vil. Du kan eksempelvis have 2-3 forskellige slags formular som hver har deres egne redirects til forskellige “tak for beskeden” sider, samt at du kan lave dine notifikationer “auto-svar” unikke til hver enkel indsendelse.

Plugins til WordPress kontaktformular

Der findes et hav af forskellige slags plugins til kontaktformular til WordPress. Vi arbejder normalt primært med få udvalgte.

Gravity Forms

Vi har de sidste 10 år arbejdet med Gravity Forms til WordPress. Gravity Forms er et betalt plugin. Efter vores mening klart det bedste formular plugin til WordPress. Der er mange fordele ved Gravity Forms, eksempelvis er det et drag and drop system, har add ons til betaling, booking, Zapier, webhooks og meget mere.

Contact Form 7

Kigger man på et gratis plugin, findes der Contact Form 7. Skal man have en mere simpel og hurtig udgave af formular og gerne gratis så er Contact Form 7 et rigtigt godt bud. Gravity Forms kan gemme den data er bliver indsendt såfremt emails ikke kommer frem, hvorimod Contact Form 7 ikke gemmer noget og beskeden kan være gået tabt.

DIVI Formular

Vi arbejder tit med DIVI som “Theme Builder” til WordPress hjemmesider. DIVI har også deres eget kontaktformular indbygget, hvilket også fungerer rigtigt fint og som minder lidt om Contact Form 7 med de valgmuligheder man har.

Elementor Formular

Udover DIVI arbejder vi også med Elementor som også er en “Theme Builder”. Igen minder Elementor om Contact Form 7 og DIVI. Fordelen ved DIVI og Elementor er at det er indbygget og ikke kræver et ekstra plugin.

Mails går tit tabt med kontaktformular

Det er vigtigt når man arbejder med kontaktformular med WordPress at man får sat SMTP op med ens email. Årsagen er nemlig at hvis man ikke har sat en mailserver op til ens hjemmeside så sendes mail via PHP og WordPress. Det er desværre ikke nogen optimal måde da mange mails går tabt. Derfor skal man opsætte eksempelvis WP SMTP med ens email oplysninger.

Hos Sampedro ApS får du et professionelt og servicemindet digital bureau der står klar til at hjælpe dig.

Vi håber artiklen gav dig svar på dine spørgsmål ellers skal du være mere end velkommen til at kontakte os!

KONTAKT OS

Ivan Sampedro Staub

+45 29 90 25 43 eller ivan@sampedro.dk

Vi håber at du blev inspireret i denne artikel og givet dit lysten til at prøve disse tips

Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde den rette løsning for dig, hvis du stadigvæk føler dig lidt på bar bund.

Kontakt os